Ibland är det ganska orättvist - som nu ungefär

Ja, nu känner jag mig orättvist behandlad, faktiskt. Egentligen är det ju mitt eget fel då jag inte gjorde tillräckligt från början men det ska finnas gränser vad man kan ta och inte ta. Idag väljer jag att ta det men är sur för det.

Vad är det egentligen som har hänt då, undrar du säkerligen och det ska jag berätta nu.

Jag läser nordiska språk B under den här terminen, en väldigt trevlig kurs och med många trevliga delkurser. Såhär ser upplägget ut i kursplanen för terminen.

Vi börjar med 5 veckors studier inom grannspråken danska och norska. Därefter följer valbara kurser 1. fornisländska 2. skriftlig framställning, och därefter 1. Språkhistoria  2. språksociologi, samt sist, 1. namnforskning 2. fortsatt grammatik.

Jag valde alla med inriktning 1, en språkhistorisk inriktning.

Men så åter till den absolut första delkursen. De nordiska grannspråken med särskilld hänsyn till danska och norska.

Danskkursen var väldigt intressant! Det var roligt, det gav mer intresse för språket och många oklarheter och missförstånd som finns mellan språken klarades ut på den kursen. Kursboken heter: Dansk som nabosprog. En bra bok som tar upp de viktigaste likheterna och skillnaderna mellan danska och svenska. Vår lärare var väldigt bra och hon gav mersmak för danskan. Flera av studenterna valde att läsa en kurs på Åhus i Danmark i sommar.

Så för att komma till det andra delen av kursen. Norska som jag tycker är ett spännande språk och ett viktigt språk för mig om jag ska vidareutbilda mig inom religionshistoria så jag var taggad inför denna delkurs. Danskan och norskan delade på 5 veckor så det blev 2,5 vecka per kurs.

När så norskan skulle dra igång blev det ganska tufft och tempot ökade. Det ökade så kraftigt att de flesta funderade på om det var Norska A som kördes där grundläggande grammatik och språkhistoria skulle pluggas in på 2,5 veckor. När så tentan kom kändes det verkligen som att det var minst 5 veckors studier som tenterades av. Inget speciellt med det egentligen, hårda lärare har jag haft förut, och då menar jag den tyska varianten som är + 60 år. Det betyder hård disceplin, tunga ämnen och grymt svåra tentor. Nåväl, när väl tentan är rättad, som tog nästintill själigen för lång tid, det var 4 dagar kvar av sista datumgränsen för att lämna ut tentan. Jag hade fått underkänt med 3 poäng. No big deal, jag skrev helt enkelt för dåligt på tentan. Så jag får ett mail av norskadjunkten som ger mig en extrauppgift som jag ska lämna in, jag får gott med tid men uppgiften jag fick, den var desto värre. Jag fick en text på cirka 750 ord där jag skulle plocka ut alla substantiver och placera dem i rätt genus, feminint, maskulint eller neutrumt. Inte svårt allt, det hade vi gjort under kursen och det är lätt att fixa, det var där jag råkade illa ut på själva tentan, så det hade vi ändå gått igenom bra på kursen. Därefter skulle jag ta ut alla starka verb i texten. Det hade vi inte gått igenom på kursen mer än att han nämnde att nynorskan skiljde sig mycket från både bokmål och svenskan. Därefter gick vi inte närmare in på det. I den otroligt dåliga kursbok vi hade: Norsk som nabospråk togs det upp två exempel på starka verb. Och det stod en mening om hur man såg på verbet om det var starkt eller svagt. Ja, jag hade problem helt enkelt, även när jag hade tillgång till ordbok.

Jag lämnade iaf. in uppgiften och vad händer? Jo, jag får tillbaka ett ganska så snorkigt svar om att jag hade klarat substantiverna men missat på starka verb. Då vill han vara sjysst mot mig och ger mig ytterligare en chans. Välj ut 5 valfria sidor från en text: Syden, och ta ut alla starka verb. Jotackar ja, det var visst väldigt tydligt att starka verb var viktiga, men vart fanns de på undervisningen?

Nu är jag iaf. sur och är iprincip klar med uppgiften. Jag ska kontrollera den några gånger till för nu ska det inte vara mer jobb med texten för då smäller jag av och kommer dra hela processen in i studieråd och studiebevakare och allt vad man kan koppla in. Jag kan inte se någonstans att starka verb är så pass viktigt mer än att man ska ha koll och veta att nynorskan skiljer sig stort på just den fronten från både bokmålet och svenskan.

Så här står det i de mål som man ska ha uppnått efter att man läst kursen:

Norska
Efter kursen ska studenten kunna

· redogöra för den historiska bakgrunden till den norska språksituationen

· redogöra för de norska målformernas juridiska ställning och geografiska utbrening

· redogöra för och identifiera de viktigaste skillnaderna mellan de två norska målformer-na

· redogöra för och identifiera de viktigaste skillnaderna mellan norskt och svenskt skrift- och talspråk.
Källa:
http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0600&funktion=kplvisn&kplanid=14405&sprak=Svenska

Ja, nu har jag gnällt och det är skönt, nu är det dags att lämna det bakom sig, peppar peppar...


Kommentarer
Postat av: alex

hoppas du får en bra kväll, hjälp gärna mig på min blogg:D

Postat av: Moa

Vad är starka verb för något?
Det där verkar helt uppåt väggarna.

2008-04-09 @ 23:10:30
URL: http://carbuncle.blogg.se
Postat av: Peter Andersson

Ah, starka verb är de verb som böjs på ett annorlunda sätt ex. Titta tittade tittat är svaga verb, starka verb är: Gå gick gått, springa sprang sprungit etc..

2008-04-10 @ 09:46:58
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback