Bulefiske - en kul grej

Idag fick jag reda på vad jag höll på med den där gången jag var på en spännande resa till Nordnorge.

Det var på ett läger som vi var på upplevelseresa där bland annat fiske av torsk ingick. Det var med spö och det satt cirka 6 krokar på varje spö. Det var lite läskigt först men det blev roligare.

Jag har världens sämsta fiskelycka, men i den här typen av fiske gick det betydligt bättre. Jag ryckte upp flertalet torskar. I ett ryck drog jag upp 3 torskar. De satt liksom över allt. I ryggen, buken, gälarna, ögat etc. Sammanlagt fick jag kanske upp en cirka 12 torskar. Jättekul för de som inte får fisk normalt.

Detta skedde då 2002. Idag är det 2008 och det har fått ett namn., bulefiske, kanske hette det så redan då, troligtivs? Fast åandra sidan var det inte uppdagat att torsk var utfiskat då, vad jag vet.

Diskussioner om vad sportfiske är och inte är fick jag mig en rejäl tankeställare. Fisken i sportfiske ska nappa på det fejkade betet, när man rycker torsk rycker man upp den, precis som med strömming. Liksom strömmingens utfiske är torsken nu hotad sedan många år och det är trots allt läskigt att det är såhär.

Det diskuteras över fiskeförbud på torsk under vissa månder, då januari till mars då de leker. Det är oftast då många båtar ger sig ut för att erbjuda turistresor för turistfiske, inget tillstånd krävs och de kan ta upp över 200kg torsk per dag enligt Uppdrag granskning. Det är betydligt mer än vad vanliga yrkesfiskare får upp på en dag. Så något är ju helt klart knasigt.

Det är definitivt inte en ny fiskemetod, vi har fiskat strömming i Sverige på samma sätt på väldigt länge. Torsken har säkerligen fiskats så under flera århundraden också. Men är det ok att göra det för att vi alltid har gjort det? Det är dags att tänka om tycker jag.

Förtydligande: Jag är alltså emot bulefiske, för de som inte förstod det under läsningen.


Vänligen

Peter

Kommentarer
Postat av: LinnéaK

Hej :)
Tänkte bara säga att om du har tid och lust så får du gärna lyssna på mig, sjunger & spelar, i min blogg..
Ha en bra kväll!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback