Gudrun och frukostseminarie med lunchmacka

Idag har jag varit på ett frukostseminarie med IOGT-NTO och Gudrun Schyman.

Det var ett jättebra seminarie där vi faktiskt kunde ställa endel frågor till politikerna, så jag passade på.

Min fråga blev, (Under denna tid diskuterade vi vuxnas ansvar och politikers ansvar för ungas drickande) hur kommer det sig att Uppsalas kommunpolitiker inte har gjort tillräckligt för att stoppa ungdomsfyllan under speciellt Valborg?

Inget svar.

Jag fortsatte, mer upprörd. Hur kan 18 underåriga personer hamna i fyllecell?

Svaret blev från åhörarna: *översittarskratt*

Jag replikerade: Nej, skratta inte åt mig, jag menar allvar!

En kommunpolitiker från Socialdemokraterna satte då ner foten och menade på att det är ett enormt problem. Och då slutade alla skratta.

För att visa lite mer siffror.

97 personer omhändertogs under Valborg i Uppsala, flest i hela sverige. Och fler än vad det brukar vara i Uppsala under Valborg.

Räknar vi på hur många som sattes i fyllecell får vi det till 19,59% . Nästan 20% av alla som omhändertogs var minderåriga. Den yngsta var bara 13 år. (Källa UNT:
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=608054,00.html)

Många menar att dettta ungdomssupande är ett "Ungdomsproblem", men här hävdar Gudrun Schyman att det inte alls är ett ungdomsproblem, för dessa ungdomar är under 18 år, och då är det vuxnas ansvar att se till att minderåriga inte utsätts för alkoholen på det här sättet.

Det är alltså vuxnas problem när unga under 18 år super. Det är vuxna och politiker som måste ta sitt ansvar.

Min aspekt i det hela är att vi har en lag som säger: "Det är förbjudet att förtära alkoholhaltig dryck på allmän plats" Och vart tog den lagen vägen under Valborg? Och alla andra kvällar och nätter?

Lagen har abdikerat och är inte längre en lag, för den följs ju inte! Varför ska vi ha en lag när alla bryter mot den och ingen gör något åt den?!

Politikerna är fega! Politikerna har makten att använda sig av att lagarna faktiskt ska användas! Dem och polisen och socialarbetarna skulle kunna se till att åtminstonde dessa 18 mionderåriga inte hamnade på spritavgiftningscentralen.

Nu åter till frukostseminariet.

Jag frågade efter seminariet några politiker hur man ska kunna få bukt med det här problemet, varför kan inte Uppsala använda sig av de lagar som redan finns? Lägg pengar på att upprätthålla dem, spara in på utgifterna som vi får lägga på att ta hand om resterna efter en festhelg.

Jag fick inget svar, en kille som hette vi kan kalla honom nisse i cirka 40-årsåldern som sitter för Socialdemokraterna var för rädd för att skriva debattartikel. Han menade att det var viktigt att vi inte sköt oss själva i foten. (Läs: Han var rädd för att folket inte skulle rösta på honom nästa val). Alltså är han maktgalen och livrädd för att förlora makten.

Det mest spännande var ju att Gudruns budskap tydligen inte gått fram till Nisse. Gudruns budskap var att driva frågan och få en debatt. För idag finns inte den debatten. Det är för att sådana som Nisse från Socialdemokraterna inte vågar ta en debatt, han är rädd för att skjuta sig själv i foten.

Jag tar risken att skjuta mig själv i foten! Jag är inte rädd för att ta en debatt, men tydligen är våra politiker rädda för det. Är inte det ett stort problem när våra politiker inte vågar debattera?

Jag trodde iaf. att politik handlade om att debattera!


Peter - Arg och förbannad - Det är dags att förändra politiken!

Kommentarer
Postat av: Joey

Ja, jag märkte oxå hur förbannad du blev! Med all rätt! Vill man att något ska förändras måste man sätta ner foten och ifrågasätta.
Att införa nolltolerans för alkoholförtäring på allmän plats anser jag vara ett steg i kampen mot den alkohol-relaterade brottsligheten.

2007-05-09 @ 18:09:45
Postat av: Peter Andersson

Verkligen!
Jag är egentligen emot förbud på det mesta, men när det kommer till droger, då ska det vara nolltolerans! Och när det påverkar andra människors frihet, då är förbud också bra. Nej, vi lever i ett slappt samhälle där politikerna abdikerat och ser bara till sitt eget för att få hålla sig kvar vid makten. Frågan är vilken makt de har om de inte aggerar och debatterar?!

Postat av: IKMK

Skittråkiga gubbjävlar.

2007-05-10 @ 18:20:45
Postat av: Victoria

Håller helt med om att barns drickande är ett vuxenproblem(för man är faktiskt barn upp till 18 år enligt FN:s barnkonvention). Kan det vara så att problemet sitter i att vuxna, föräldrar, politiker, kort sagt de flesta, dricker så mycket själva att de varken törs eller är trovärdiga i sin roll att stävja barnfylleriet?!

2007-05-10 @ 22:22:44
URL: http://www.vhjojk.se
Postat av: Peter Andersson

Det kan absolut vara så. UNF hävdar ju detta, och att vara trovärdig och predika om att inte dricka sprit när man själv gör det kan det ge en dubbelmoral. Barn gör inte som de blir tillsagda de gör som deras förebilder gör. Så tror jag :)

2007-05-11 @ 11:28:16
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Runarvanessa

This site rocks :-) Very nice! Greetings from Spain.

2010-05-19 @ 07:31:53
URL: http://runarvanessa.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback