Midsommarfiranden runt om i Sverige

Jaha, så var det då midsommar. Dagen är som längst, dock igår egentligen, kl. 19.32 inträffade solståndet.

Vad betyder egentligen midsommar?

Vad har det för bakgrund och historia?

Vet alla vad man firar egentligen?

Vad är midsommarstången för något? Är det kristet kors som man klär in i grönt?

Det är såklart inte helt lätt att svara på men det finns så tidiga som svensk bronsålder avbildade midsommarstångar eller majstångar. Att maja = att klä. Att man klädde stången. Stången var troligtvis en fallos symbol som symboliserade fruktbarhet och naturens inneboende kraft att få saker att växa och bära frukt. Bronsåldersavbildningen är en stenristning som återfinns i bohuslän, Tanumshede.

I Lettland firar de solen och de dyrkar den och hälsar den med värme. SvD skriver om en hednisk midsommar. Att kalla något hedniskt är inte direkt korrekt då det är en kristen term om folk som lever på heden och att de står under kristna. Nedvärderande.

Läs artikeln nedan.

http://www.svd.se/dynamiskt/resor/did_15896619.asp

För mig betyder midsommar en kraftfull energi ute i naturen. Guden och Gudinnan ingår handfästningen och blir ett par. De har tidigare på valborgsmässoafton, Beltaine, befruktat varandra. Guden som oftast kallas Ek-Kungen utmanas av Järnek-Kungen och de slåss om makten. Ek-Kungens styrka är som starkast vid den här tidpunkten men hans krafter försvagas i och med midsommarsolståndet. Järnek-Kungen vinner mark men förlorar tillsist. Ek-Kungen vinner men segern var dyrköpt då han drog på sig en svår skada. Sakta ebbar hans krafter ut och han skänker sin energi till jorden. Lammas, 1 augusti, är nästa högtid.

Midsommar är alltså en fantastisk högtid som är religiös, alltså sakral för mig. Och det är det som är så fantastiskt att i Sverige firas detta fortfarande, nästan identiskt med hur det såg ut på 1400-talet och kanske ännu tidigare.

Glad midsommar!

Peter

Kommentarer
Postat av: Emma L

Vad bra att jag äntligen fick en förklaring! När Davoud bodde i min korridor frågade han mig vad det är vi firar. Jag hade nog aldrig tidigare funderat på det. Hur vi firar vet man ju, men inte varför eller vad. Spännande förklaring. Fast jag tror att de flesta svenskar idag firar midsommar för att det är en tradition och ett tillfälle att festa, umgås med vänner och ha kul. Med eller utan nubbe. Utan att tänka på vad midsommarfirandet har för ursprung eller vad det är man firar.

2007-06-23 @ 14:55:24
Postat av: Peter Andersson

Det tror jag också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback