Frihet i en liten flaska, eller stor...

SVD.se skriver om en pojke som kördes ihjäl av en rattfyllerist. Pojekn blev 13 år.

Många människor är liberaler som påpekar att friheten att göra som man vill är viktigast. Att använda droger av diverse saker.

SVT - Rapport pressenterade idag (15 juni) att var fjärde rattfyllerist var narkotikapåverkad. Idag är det förbjudet att inneha droger/narkotika. Ändå är var fjärde rattfyllerist narkotikapåverkad. Hur skulle det se ut om vi tillät vissa droger? Då kan jag slå vad om att siffran stiger.

Så, vad är frihet egentligen? Att få göra som man vill? Ska man få gå och döda någon bara för att man är jävligt sur eller förbannad? Nej, såklart inte.

Ska man få inta prepparat som gör personlighetsförändliga saker? Idag är det tillåtet med alkohol. Så tydligen.

Vad betyder frihet?

För mig betyder frihet att jag får göra som jag vill. Jag vill ha maximal frihet. Men det betyder inte att man ska tillåta dekadenta beteenden som droger eller andra saker, mord tex. Varför ska man inte det då? Jo, för att vid intag av droger påverkas inte bara personen som drogar sig, även omgivningen och det kan gå så pass att andra människors frihet påverkas.

Alltså, frihet under ansvar. Det är ok att få frihet men att man också måste jobba sig till friheten. Känns som förklaringen till demokrati, det är inget man bara kan ha, man måste jobba för det...


Dagens moralkaka!

Peter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback