Alkoholfria parker

Ja, så var det ju sommar och allt. Detta har jag tänkt blogga om rätt länge men inte haft tid och inspiration eller rätt information om, men nu är det dags.

Vad visste du om alkohollagar egentligen, här kommer lite frågor med några påståenden. Kolla hur många rätt du fick.


1. I Sverige är det tillåtet att bära med sig alkohol på allmän plats.

a) Nej, du får inte bära med dig alkohol på allmän plats.
b) Ja, det är tillåtet att ha med sig alkohol på allmän plats.
C) Ja, fast bara när den är oöppnad.

2. I Sverige är det förbjudet att dricka alkohol på allmän plats, om inget annat anges.

a) Nej, det stämmer inte.
b) Ja, det stämmer!
c) Ja, det stämmer, men enligt lagen är det förbjudet att konsumera alkohol på allmän plats, vad som än anges.

3. Det är tillåtet att servera alkohol till 18-åringar i Sverige.

a) Nej, man måste vara 20 år!
b) Ja, fast bara öppnade flaskor och burkar.
c) Ja, det är ok att köpa ut till 18-åringar, de är ju myndiga nu.

Här är svaren:
1:b
2:b
3:b.

Om du hade tre b så har du bra koll på lagarna, det är bra! Men problemet är att lagen inte följs, och således är det inte någon lag som finns egentligen.

Min dröm är att Uppsala får, liksom Stockholm har, tillämpat lagen om alkoholförtäring, för att få ett lugnare Uppsala med mindre ungdomsfylla.

Jag har ett litet uppdrag för mig själv och det är att försöka få vissa parker i Uppsala att bli alkoholfria parker. Det ska bli spännande att se om det kan bli något utav det! Önska mig lycka till!

Ta en titt på Stockholms parker som är tillåtet och inte tillåtet att dricka alkohol.

http://www.alltomstockholm.se/stockholmsArtikel.aspx?bid=1106457&ct=9&kid=273

Vänligen

Peter

Kommentarer
Postat av: Joey

En mycket enkel strategi för att minska gatuvåld, våldtäkter etc: Inför nolltolerans för alkohol -förtäring på allmän plats och stäng krogarna kl. 1. Det förstnämnda har redan införts i Växjö med gott resultat.

2007-07-27 @ 15:26:34
Postat av: Peter Andersson

=) Jepp, så nu ska jag bara ta reda på hur man får in den i kommunfullmäktige så det kan klubbas.

Postat av: Joey

Ja, våra "kära" kommunpolitiker var ju inte så entusiastiska sist du tog upp problemet, varken från höger- eller vänsterskalan om jag minns rätt.

2007-07-30 @ 15:04:57
Postat av: Peter

Det var mest vänsterskalan som inte var särskillt intresserade, högerskalan var ju inte där, jo en Moderat-tant, som inte sa så mycket.

2007-08-02 @ 21:34:26
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback