Den flygande vanten

Hej!

Jag känner mig lite som en flygande vante. I fredags flög jag till Luleå för att ha möte med UNF och delta på invigningsfesten till IOGT 775:ans nyarenoverade föreningslokal, som var hur fin som helst. Sen flög jag hem igår, söndag. Nu är jag hemma i Uppsala fram till Torsdag, därefter drar jag iväg till Jokkmokk för att besöka Jokkmokks marknad, en spännande upplevelse som jag har längtat på i ett år ungefär!

Så nu laddar jag med blåbärssoppa och allt för att vara berädd för avfärd!

Varför är jag så begeistrad av Jokkmokk och samer? Jo, Det väcktes av min vän Joey som studerade samernas religion och kultur under sin studietid på Religionshistoria, sen började jag själv studera religionshistoria och skrev PM om samerna och läste massor om religionen och kulturen. Det är spännande och har mytologin och känslan som gör det mystikt. På så sätt väcktes mitt intresse för samisk kultur och religion. Och nu är jag påväg  upp och jag vill lära mig mer om samiskt liv.

Min förhoppning är att Samerna ska få tillbaka sin rätt att vara et tstolt folk, för det är, enligt olika källor att det fortfarande finns samer som känner skam att tala sitt eget språk, och utöva sin kultur. Nej, kulturarvet som samerna i den moderna tiden lever i ska de kunna bära med stolthet och rak rygg. Och jag hoppas på att det inom snar framtid kan bli en bra samepolitik i Sverige.

Visste ni att det bara är två partier bland riksdagspartierna som har med i sin aprogram om förbättra samiskt intresse och kultur? Vet ni vilka det är?

Det är bara Miljöpartiet och Folkpartiet som har det uppskrivet i sitt program. Är inte det ynkligt?! Jag menar, att det bara är två partier som har ett helt folks rättigheter på sitt schema?

Peter

Kommentarer
Postat av: Joey

Roligt att jag har växt detta intresse hos dig!
Ja, det är verkligen ynkligt att varken vänster eller centern lyfter upp detta frågor! Centern eftersom de länge har drivit jordbruks, fiske - och jaktfrågor (rennäringen lyder märkligt nog under jordbruksfrågorna), och vänstern eftersom de ideologiskt vill verka för minoriteter. Det verkar vara lättare att slåss för palestinernas sak än att sopa rent vid den egna dörren...

2007-01-29 @ 11:23:57
Postat av: Towe

Nu har jag lite bilder på dig i bloggen. Du får gå in o kolla! :)

Jag mailar resten!

Postat av: Robert

Men sen var det ju de bästa partierna som hade det också.. ;P

2007-01-30 @ 19:32:19
Postat av: Peter Andersson

Robert: Såklart! ;)

2007-01-31 @ 13:00:55
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback