Igår skrev jag ett inlägg...

... om blokaden mot salladsbaren Wild 'n' fresh, i göteborg. Det försvann för den här bloggen är värdelös. Jag kommer inte upprepa mig mer än att jag säger att facket gått för långt i sin blokad.

Fackets grunduppgift är att förhandla löner, arbetsmiljö och hjälpa om LAS kränks. Då är facket där och de ska vara där om de har medlemmar där, inte om anställda inte är medlemmar, då ska de verkligen inte gå in.

Nu har ägaren till salladsbaren bestämt sig sälja för att det är ohållbart.

Lite kort för att ni ska veta vad som hänt.

1. Salladsbarens ägare anställer personal, de ingår ej kollektivavtal, och arbetstagarna vill heller inte vara med i facket.

2. De får bättre förmåner och högre lön än vad kollektivavtalet säger, enligt Hotell- och restaurangfacket.

3. Hotell- och restaurangfacket kräver att ägaren ingår kollektivavtal.

4. Ägaren vägrar, de anställda på salladsbaren vill inte att facket ska lägga sig i, då ingen är med i facket.

5. Ägaren bryter inte mot några lagar och har bättre villkor än kollektivavtalet.

6. Facket sätter blockad mot restaurangen och försöker hindra gäster att besöka restaurangen.

7. Facket utövar sitt maktmissbruk och kallar det principsak, då ingen vill ha dem på salladsbaren(jag syftar på de anställda)

Och då till lite framtidsvisioner. Facket är ju till för att skydda och stärka personalen på jobbet. Så är det inte i detta fall, facket förödmjukar, inte bara skefen utan även personalen. Inte nog med det, eftersom ägaren vill sälja kommer de anställda att hänga på en skör tråd, de kanske bli så att de måste stänga restaurangen och då förlorar de anställda sina jobb, eller så säljs restaurangen och ny ägare kommer och kanske byter ut personalen. SÅledes förlorar personalen på allt.

Facket har då blivit skyldig till att folk blir arbetslösa, hyckleri om jag får säga min sak.


Då kanske ni tror att jag är en sådan där som är emot facklig verksamhet, det är jag verkligen inte. Men när ett fack går in i principsak som de själva yttrar det, så finns det inte något annat änn att de vill visa att de har makten att göra sådana här saker. Då är frågan varför de går på ett litet företag, där de inte gör någon skillnad, de borde gå in och utöva makten på stora företag som industrin, där det faktiskt behövs! Men det vågar man inte.

Jag är själv med i Hotell- och restaurangfacket men kommer byta, inte på grund av blockade mot salladsbaren, utan för att jag byter jobb och jobbar inom ett annat område och kommer byta till det facket.

Om man hårddrar sakerna är facket alltså ansvariga för en del av arbetslösheten i Sverige, tänka sig så fel det kan bli när maktmissbrukare tar sig in i politiken...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra inlägg, Peter. Den fackliga kampen förlorar bara på sådana här aktioner.

2007-02-15 @ 16:31:14
Postat av: Peter Andersson

Det tror jag med, och det går utanför begreppet vettigt. Således drar det ned ryktet och folk drar sig ur facken, och då blir det motsatt effekt av vad som facket är till för.

Postat av: carbuncle

Ja, tänka sig vad som händer när moderaterna tar sig in i politiken ;-) Skojade bara, jag fattar vilka du menar!

2007-02-15 @ 23:56:18
Postat av: Peter Andersson

haha

2007-02-16 @ 00:48:06
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback