United 93

Detta är en film som man inte ska titta på om man är känslig. Det är en av de mest magstarka filmer jag någonsin sett. Vad gjorde filmen så gripande? Hur kom det sig att en historia vi alla vet är på riktigt bli så stark upplevelse? En historia jag visse hur den skulle sluta?

Från att filmen startar till det att den slutar är 2 h stress, rakt igenom. Den är väl filmad, den är väl regisserad, den är väl planerad.

Historisk blick bakåt i tiden:

11 september 2001. Motala.

Kl.09.00 går jag till skolan, svensk tid. Har två lektioner.
Kl. 12.00 Lunch
kl. 13.50 kommer jag hem.
kl. 14.44 ringer min faster och berättar att ett plan just flugit in i WTC B. Jag tror henne inte och slår på TV:n för att se. Mycket riktigt, det är ett plan som kraschat in i WTC B.
Jag lägger på.
kl. 14.48 Ser jag på direktsänd TV hur ett plan flyger rakt in i WTC A.
I och med detta så förstår jag inte vad som händer, men något är säkert, jag sitter mest och gråter och ser TV-bilderna rullas om och om igen. Någon gång runt 15.10 kraschar ytterligare ett plan in i pentagon och ett plan till är kapat.

Och det är där filmen startar.

Jag minns hela den här dagen nästan i detalj. Runt 17.20 faller WTC A och några timmar senare faller WTC B. En mycket otrolig syn och ett hårt slag mot inte bara USA, utan hela den demokratiska världen.

Åter till verkligheten.

5 år har nu gått. Och filmer återberättar det fasansfulla som hänt USA, och övriga demokratiska världen.

Filmen United 93 är en film som är mycket balanserad. Den innehåller inte någon patriotism, den innehåller inte några förgrymmande bilder av Islam. Den beskriver en trolig händelseförlopp. Kan det ha varit på detta sätt? Det vet vi inte, vi vet bara att vissa samtal har varit vägledande för att göra filmen.

Jag är tagen. Mycket tagen.

En tyst minut för alla oskyldiga som dött i krig och terrorangrepp!

Peter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback