Konstig dröm

I natt drömde jag konstigt! Jag drömde om att jag var i en stor samisk by i norra delen av Saapmi (Samernas namn på sitt land).

Jag gick omkring och hittade lite trevliga butiker och gick in för att titta och shoppa något. Därefter hittade jag ett gäng kristna människor som gick religionsvetenskap A 20p. med mig. De var ganska hårt troende och ja, alla skulle vara kristna annars var man inte ngåot värt.

De stod där iaf. och pratade om hur häftigt det var att missionera bland samebarn. Jag hörde det och gick fram till dem och påpekade att de gärna fick missionera bland de som redan antogs vara kristna fast levde "fel". Inte bland samer där de precis hade återtagit sin ursprungliga religion. (Jo, de hade det i drömmen). Och det blev en våldsam debatt. Det gick så långt så de började jaga mig över hela världen.

Därefter hoppade jag i något hav, typ någonstans där det finns korallrev och fina fiskar. Simmade runt och vi slogs som i ett TV-spel. Iaf. så var det väldigt psykadeliskt!

När jag hoppade upp ur vattnet så var jag tillbaka i den där byn. De hade slängt ut sina trummor och följde en utav de kristna fanatikerna som hade gått den där kursen. Jag kände att jag hade misslyckats men så blev jag ivägdragen av en samisk kvinna som berättade vad som hänt.

Därefter vaknade jag. Funderade på var jag var och ja, det var märkligt!

Drömmar är spännande! Nu ska jag hitta något att skriva C-uppsats om!

Kommentarer
Postat av: Joey

Haha, kul dröm! Tänk vad det hade gjort både för samernas identitet och forskarna om deras forna religion fortfarande var en levande del av deras kultur. Tur i oturen att missionärerna ändå skrev ner vad de såg som "avgudadyrkan".

Ursprungsfolk i alla länder - förena er!

2006-09-21 @ 16:13:54
Postat av: Peter

Ja, eller hur?! I natt drömde jag om att jag var högmagiker och åkallade alla urgudar och urgudinnor som någonsin dyrkats på jorden. Det kändes skumt, men häftigt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback