Känns skönt att vakna upp!

Så har man sovit efter en hård valvaka!

Jag vaknar upp glad och euforisk! Nu är det våran tur!

Sen får man kanske inte glömma bort att i min glädje, där finns också sorg, dock inte från mig. Men som man säger. Min glädje, någon annans sorg. Och det är kanske detta som är demokrati? Nu har en rödgrön sida varit i majoritet i 10 år så det är helt demokratiskt och normalt att det blir en borgerlig del i Sverige nu. Och jag hoppas på att vi kommer ta tillvara på tiden och se till så att den socialdemokratiska regimens nedgång vänds uppåt.

Jag är väl inte den som är den, Socialdemokraterna har regerat Sverige gott, jag vill ge S en stor eloge från 1994 när de började reformera om och lägga upp en god grund för Sverige som blev positiv. Kanske blev den bästa tiden för S perioden 1998-2002, då stabiliserades sveribge men sedan hände något, 2002 fick Sverige massor av nedgånger men ändå så pumpades det in skattepengar i olika bidragssystemen. Ändå så gick folk arbetslösa och utnytjade bidagssystemet.

Jag tror att vi med denna nya regering och majoritet från den borgerliga sidan kan vända rätt det sjunkande skeppet, Sverige. Underlätta för att starta företag och göra det billigare för småföretagare att anställa. Och poå så sätt så blir det fler jobb och när fler får jobb, då kan de konsumera mer och sluta gå på bidrag och a-kassa.

A-kassan har ju diskuterats hårt i den här valdebatten att det drabbar de arbetslösa, och är det inte det som är meningen egentligen? Jag känner många som är arbetslösa som inte vill gå till arbetsförmedlingen osv. för att de har bättre betalt i A-kassan än vad de kommer få på sitt nya jobb. Då är det något som är fel! Så om man sänker A-kassan efter 90 dagar eller hur det var så kommer man få mindre pengar att röra sig med och således måste de arbetslösa aktivit söka jobb. Och på så sätt får vi en mer aktiv arbetslöshetsborttagning. "Det löser sig självt"

Så, nu börjar det borgerliga och förhoppningsvis kommer vi behålla stafettpinnen nästa gång också! för det här kan inte mer än gå bra!

En önskan jag har är att Aliansen samarbetar med Miljöpartiet inom miljöfrågor. Det skulle bli betydligt bättre med mer miljöaspekter, då många av aliansen anser att oljan inte är ett direkt problem och att man kan pumpa in med mer kärnkraft... Jag tror vi måste hitta en lösning på detta och där kan Miljöpartiet komma med otrolig expertis tror jag. Tyvärr har de gjort sig fast i röda berget nu och kanske valt sida?

Det vore bättre om de kunde lligga betydligt mer utanför höger/vänstersidan. Men detta val har Mp verkligen tagit ställning för vart de ligger. Så kanske på nästa riksmöte? borde de kanske riva upp det och bli mer frirörliga igen?

Grattis till Alliansen!

Peter

Kommentarer
Postat av: Virre

Om man bortser från att du är ute och cyklar med saker om A-kassan (säg men vem som tjänar på att åka avgiften till a-kassan och sänka utbetalningen. Är de de med sina första jobb? Inte direkt va)

Men angående miljöpolitiken och samarbeten mot MP så har du helt rätt. Och så sägs det desutom i MPs program och principer. Och desutom så vart inte samarbete mot högersidan nedröstat vad jag minns utan snarare var det så att ledningen vill bli rödgröna men medlemarna i MP fortfarande inte tror på de röda och det blå blocket, utan vill komma in i 2000-talet (eller iaf iväg från 1800-talet och in i 1900-talet).

Så för miljönsskull kan vi ju hopas på ett alians - moderat samarbete med MP så kanske det blir någon miljöpolitik (den dagen moderaterna verkligen tror på miljöfrågor svimar jag.)

2006-09-20 @ 16:55:45
Postat av: Peter

Jag är inte ute och cyklar, från mitt perspektiv. Men från ditt kanske... Jag anser ändå att a-kassan ska vara minimal, annars kommer folk gå och avvakta fram till det att a-kassan inte ger tillräckligt mycket pengar för att man ska vara sugen på att ta ett låg-avlönat jobb. Det första jobbet som står fram för mig när jag är arbetslös, det kommer jag ta. Varför? Jo, för att jag får för lite på a-kassan. Det är så det ska kännas, inte tvärt om.

Det är min åsikt och om jag är ute och cyklar så är det från någon annans perspektiv, inte från mitt. Och jag hoppas fler ser problemet med höga a-kassor än bara jag?!

Postat av: Robert

MP har aldrig låst sig fast i något av blocken, partikongressen var VÄLDIGT tydlig med att man skule vara öppen för samarbete med alla partier med en demokratisk grundsyn. Däremot så utmålades man i den här valrörelsen väldigt mkt som fast i vänsterblocket, något jag tror är en konsekvens av att högerblocket var så cementerat i sin "allians". Det är svårt att samarbeta med partier som inte är öppna för det.

Jag tror inte folk går hemma för att de får e för hög A-kassa, jag tror att folk går hemma för att det inte finns tillräckligt med jobb.

Sen är väl ett maktskifte inte mer demokratiskt än om regeringen skulle fortsatt. Det handlar ju om vem som får flest röster, inte om vem som suttit vid makten tidigare. Jag har svårt för argumentet att det är mer demokratiskt att man byts av vid makten än om samma regerar. Det handlar ju om folkviljan. Och nu ville de byta regering, då är det bra. Men det finns inget egenvärde i att byta som jag ser det.

2006-09-22 @ 14:33:32
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: Viljaringebjorg

Very resourceful, thank you dave

2010-12-08 @ 12:53:42
URL: http://viljaringebjorg.blog16.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback