Folkpartiet - Spionanklagade

Ja, så var det mitt uppe i valspurten och Folkpartiet råkar ut för den här typen av tråkigheter.

Jag tror att Fp inte har något direkt med det här spionaget, däremot kan information från den här pressekreteraren kommit upp och fram till andra beslut.

Vad jag ser som stor skillnad är att Den här Per var informationssekreterare och han är således inte någon politiker utan en vanlig anställd. Vad medier har gått ut med är att det är en politiker som gjort detta, och jag tycker det är fel, det är en anställd. Dock får det konsekvenser i och med att den anställde gör saker som de förtroendevalda får stå för, men det är viktigt att göra skillnaden.

Sen kom det mer tråkiga nyheter och det är Skaraborgs distriktsordförande som också säger sig ha haft tillgång till S-forumet och använt det. Båda personerna har blivit avstängda eller avgått från alla uppdrag. Och det har gått snabbt efter det att det uppdagades från Socialdemokraterna.

Det som är beklämligt är just att Fp står för en politik som handlar om att det ska vara ett rent spel, och sen finns det rötägg som gör såhär, tyvärr är det väl så att det finns röt ägg över allt men det är ingen ursäkt för det som hänt.

Nej, jag hoppas verkligen att detta inte påverkar valet, jag är ändå fast i mina grundprinciper, men de övriga 70% av sveriges befolkning? Kommer de att göra ändringar innan de går och röstar? Kanske? Det är nämligen så att cirka 70% av alla som röstar bestämmer sig nu, 13 dsagar innan eller under dessa tretton dagar att nu ska jag rösta på Fp, eller M, eller C. Det är bara 30% som är fasta i sina röstningar och som tillhör ett politiskt parti, är det inte läskigt?

Peter

www.val.se

Kommentarer
Postat av: Andreas Ericsson

Varför är det läskigt att så många bestämmer sig sent?

Postat av: Peter

Just för att de inte kommer följa vad de själva tror utan kommer följa strömmen. Många sympatiröstar just för att de tycker "synd" om ett parti eller liknande. Finns sociologisk forskning på det.

2006-09-06 @ 14:39:01
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Andreas Ericsson

Mmm. Absolut. Det finns en positiv spinn för partier som går framåt i opinionsundersökningar. Men den är rätt liten, det är ju verkligen långtifrån en majoritet av de som bestämmer sig sent som väljer efter opinionen.
En rörlig valkår är en av den representativa demokratins stora skatter. Folk som bestämmer sig sent i valrörelsen är ju de som lyssnar på partiernas argument och förslag och väger dem mot varandra för att se vad som gynnar både dem själva och skapar det samhälle man vill ha.

2006-09-06 @ 22:56:30
URL: http://andreasericsson.blogspot.com
Postat av: Peter

Jo, nog kan det vara så. Men, jag tycker ändå att det är läskigt när människor följer den ganska aggresiva informationssprutan som skuter fram de sista dagarna i valrörelsen. I "Forskning & Framsteg" står det endel om detta fenomen. Jag tror det kan vara av intresse att läsa :)

2006-09-07 @ 21:23:26
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback