Vad tänker du på när du hör ordet plethora?

Ja, vad tänker du på när du hör ordet plethora?

Jag funderade ett tag på det och fick alla möjliga associationer. Men rätt och slätt så kan man tycka mycket är plethora. Exempelvis när någon fått i sig för mycket sprit, ja, då kan människan vara alldeles plethora.

Eller när en hund inte får nog av skällande, ja, då är det plethora.

Och ja, vad kan man mer säga? Vad tror du?

Här kommer svaret!

Plethora ska inte läsas med svensk betoning utan engelsk/brittisk betoning. Plethora. Och då får det innebörden av något som är övermåtta, för mycket, mättnad.

Jag hittade ordet i en gammal vedisk text, dock översatt till engelska, ty sanskrit är inte något språk jag lärt mig ännu, dock några få ord, typ Veda som betyder veta/läran/vägen.

kala betyder tid.

Ja, där får ni lite sanskritlektioner och spårklektioner om det engelska språket.

Detta är ett ganska meningslöst inlägg och skulle kunna bli betydligt mer opolitiskt korrekt, men det beror på hur man tänker och det är privat och personligt, jag tänkte inte på något annat än just överflöd, detta inlägg är ganska plethoric.

Så kan det bli när man sitter med 1½ uppgift kvar på sin hemtenta... nu ska jag skriva typ 500 ord till på näst sista frågan och därefter har jag bara kvar en liten fråga på 6p. och den har jag nästan svaret på redan så det blir en baggis! =)

Kram o gonatt till er alla som kan få gå o sova! Jag ska inte göra det på ett tag!

Peter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback