Julig helg

Hejhopp!

I går var det utgång på Grand, det var jag, Jocke, Johannes, Annika och My (De två sistnämnda kompisar till Johannes) och en massa finniga tonåringar. Det kändes lite konstigt att vara på ett ställe med massor av 16-åriga gymnasieelever som hoppar runt. Men det var kul, vi var och lyssnade på en koncert som spelades av klezmerbandet "Den flygande bokrullen". Mycket bra! Värsta häftiga rytmerna och bra musiker.

Därefter gick vi vidare till Upplands och tog oss lite och dricka. Jag gav bartendern huvudbry att göra en drink som var alkoholfri och som inte baserade sig på apelsin eller passionsfruktsjuice. Det blev då en på grape och tranbär med granadine, mycket påhittigt...not, men det blev gott.

Sen satt vi och språkade långt in på natten, trevligt trevligt.

Lördag:
Idag har vi pysslat lite. Jag har lärt mig göra Gáhkku, samiskt tunnbröd som är mjukt. Mycket gott!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gáhkku
Bakas i stenugn eller i vanlig ugn (275 grader)
1 l. mjölk/köttbuljong.
2 Dl sirap
2 msk salt
15 Dl mjöl
2 pkt jäst

Gör såhär:
Värm upp mjölken till 37 grader (fingervarmt) smula sönder jästen däri. blanda ner sirapen.

Blanda undertiden mjölet och saltet.

Slå den varma mjölkredningen i en större bunke och blanda sedan ner mjölet. Rör så i bunken i 10 minuter för att få en fin och seg deg. Låt jäsa i 20 minuter under handduk.

Knåda sedan degen smidig. Dela upp den i 20 lika stora bitar och kavla ut dem till runda kakor cirka 30 cm i diameter.

Grädda på stenugn tills den fått färg.

Vanlig ugn: Sätt den längst ned och låt stå tills brödet bakats klart, därefter flyttar du upp plåten till mitten och låter brödet få färg.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Resultatet blev härligt! Gott och musigt!

Nu sitter Jocke och pillar med sitt pepparkaksslott. Det ska bli kul att se när det är färdigt!

Och senare, 18 ska jag och Johannes gå på Arkens Julfest, Jocke ville ta det lugnt hemma så då får han göra det.

Och Julfesten kommer bli kul! Med grötigare rim och julskinkan som grilljerats på Annas farfars vis, det ska bli gott! =)

Och all annan julmat!

God jul alla vänner!

Kommentarer
Postat av: carbuncle

Din drink tror jag heter "Sue Ellen's nightmare" och jag brukar göra min utan grenadine, mindre grapejuice/citronjuice och mycket fruktsoda =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback