Ny betygskala, från 6:e klass

Nu har regeringen presenterat sin nya betygskala, den visade sig vara från A-F, 6 gradig skala med andra ord.

Jag tycker det låter som en bra och avvägd betygskala, dock har jag inte gått igenom den mer noggrant så jag vill varken lovorda den eller förkasta den. Vad som är klart är att själva IG-MVG inte är bra, den är orättvis mot de som presterar bra men ändå inte når upp till ett VG eller MVG. Den sistnämnda skalan är alltså väldigt missvisande.

En som precis fått godkänt och en som ligger precis under VG räknas på samma ramar, inte bra! Det måste löna sig att prestera och har man fler delar i ett betygsystem tror jag det kan trigga fler att öka sin tid till studier och vilja uppnå ett C och faktiskt urskilja sig från den som fick ett E, i IG-MVG skalan hade de blivit klumpade i samma betyg och fått G, trots att den som skrev C hade ägnat flera timmar fler än den som skrev ett E.

Det nya betygsystemet kanske inte är en enkel sak för lärarna, för i den nuvarande betygskalan är det ruskigt enkelt att sätta betyg. Man klumpar ihop alla och på så sätt behöver läraren inte direkt någon större uppsyn över sina elever. 

Så förhoppningsvis kanske man kan lägga lite mer kraft till att sätta betyg och på så sätt faktiskt inte släppa igenom alla om man inte klarat av vad man bör kunna när man lämnar sina olika stadier. På så sätt ökar vi kunskapen i Sverige och höjer också standarden på kunskapen och den akademiska nivån kan också höjas från den idag rätt medelmåttiga utbildningen man kan läsa vid en högskola.

Men som sagt var, det här ska bli spännande att se hur det slutar. Nu får man ju också hoppas på att betygskritierierna inte ska vara i fokus utan lärandet och att pengar läggs ned i att fastställa ett pedagogiskt system och faktiskt satsa på utbildningarna, betygskalorna är inte så viktiga egentligen, om det inte finns något innehåll i dem.


Peter

Kommentarer
Postat av: sanne

Vet du när dom nya betygen ska börja gällas? Har hört olika, 2009 och 2011... Vet du?

Postat av: Peter Andersson

Nej, jag vet inte alls hur det blir, men normalt brukar man fasa ut det gamla systemet. Så de som har påbörjat det nuvarande systemet brukar också få sitt slutbetyg i det "gamla" även om man påbörjat det nya systemet för de som började efter dig. Men mellan 2010-2012 har jag hört, inte före. 2009 låter som allt för tidigt för att arbeta in kursplaner och betygskriterier.

2008-02-07 @ 16:22:50
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Moa

Nuvarande betyget är verkligen inte bra. Men det nya kommer nog att bli en aning mer stressframkallande.
Personligen hade jag nog gått i bitar om jag fått ett sådant betygssystem under min skolgång. Vi hade ett sådant på Kyung Hee Univ. i Korea faktiskt, och sedan ett U - G system på socialhögskolan.

Kram

2008-02-08 @ 00:06:54
URL: http://carbuncle.blogg.se
Postat av: Lars von Kålrot

På min tid, då var det hårda nypor minsann! Ja, nyponen var också hårda för den delen, det vill jag minnas. Annat är det idag. Det går utför med allting, även med längdskidåkningen går det utför nu för tiden! Hoppas likväl att de små krutongerna från Borlänge var goda, du måste medge att det är festligare när de är lite håriga. Och om du vill hälsa så mycket till fru Blomkvist vore det en välgärning, för jag misstänker att hon känner sig lite förorättad när den kinesiska porslinsservisen visade sig vara en samling turkiska lösmustascher. Qui veritas fittiplasqui! På återseende!

2008-02-12 @ 20:09:49
Postat av: Märit Blomkvist

Ja ser du Lars, vi blev alla en smula bedrövade här på Holma när fru Silfverstolpes efterlängtade servis visade sig ha förväxlats. Jag hoppas vid Gud att du är oskyldig. Nåväl, nu måste jag rusa för herr Zweigbergk har vält ut barnens nya Alfapet i grevens afrikanska fekaliesamling.

2008-02-12 @ 20:41:15
Postat av: Länsman

Herr Andersson! Jag vill å Prostens och mina vägnar ödmjukast tacka för den vänlighet ni visade oss sistlidna Lördag. Ert bistånd under incidenten hos greve Silfverstolpe var ovärderligt.

2008-02-12 @ 20:49:26
Postat av: Augustus Zweigbergk af Bronzkuk

Okunnig om den exakta åsyftningen beträffande 'incidenten' ovan väljer jag att tro att det hela gäller det ovälkomna inslaget i lördagens festbål! Jag kan trösta Prostinnan med att jag själv nyss såg mig tvungen att lämna herrskapet Silfverstolpe i all hast, sedan jag råkat ruinera grevens samling med sub-sahariska avföringsprov. Efter att några spelpjäser till följd av min darrhänthet råkat intränga i en sällsynt rhodesisk typ av faeces, och jag själv försökt avlägsna dem med påföljden att det aktuella fekalieprovet pulvriserades tillsammans med ett drygt dussin kenyanska så kallade 'kluttar', fann jag det bäst att i förtid avsluta min visit hos herrskapet. God afton och god kväll!

2008-02-12 @ 21:04:22
Postat av: Prostinnan Holenius

Kära gamla August! Det värmer mitt hjärta att du delar med dig av dessa pinligheter! Som min make åtskilliga gånger nämnt i sina predikningar är både en festbål och en fekaliesamling jordiska ting.

2008-02-12 @ 21:13:47
Postat av: Märit Blomkvist

Incident, minsann! Jag kan inte se 'incidenten' gällande min festbål som något annat än en personlig förolämpning, det ska fru Prostinnan vara helt klar över! Och Lars, jag fick nyss veta av länsman Brattskorv att man inte längre betraktar grevinnans försvunna servis som naturlig, speciellt inte som er farbrors nedlagda affärsverksamhet visat sig efterlämna ett rejält parti lösmustascher av turkisk modell. Tala med ert samvete i natt herr von Kålrot!

2008-02-12 @ 21:23:50
Postat av: Adalbert Molluskus von Silfverstolpe

Jag vill ta tillfället i akt att sända mina varmaste hälsningar till herr Prosten och fru Prostinnan! Märit, vår gamla trotjänarinna är långsint som ni vet, men grevinnan och jag är raskare på att förlåta. Men till herr Zweigbergk måste jag påpeka att jag gärna ser att ni i framtiden vill tala om mina sällsynta samlingar som något annat än 'negerbajs', i synnerhet efter kvällens händelser.

2008-02-12 @ 21:34:03
Postat av: Länsman

Herr Silfverstolpe till kännedom! Jag citerar ur paragraf 17 under Avföringsbalken, gällande 'Huru faeces från sub-sahariska afrikanska områden må i Riket införas': "För varje avföringsprov vars vikt överstiger 10 milligram, skall undersökning av provets bakterieflora genomföras och registreras, tillika provets smak, lyster samt grovkornighet, och om dessa ej befinner sig inom de av Riksantikvarieämbetet fastställda gränserna skall vid blodvite och fiolspel tre bodbetjänter och fem biologer avrättas med norsk degspade." Det sista lade jag till eftersom jag råkat spilla frätande öronvax över halva paragrafen, men det hela bygger på ett livs samlad erfarenhet inom området. Jag uppmanar er alltså, herr greve, att ni letar fram era registreringsbevis över faecesproven.

2008-02-12 @ 21:51:40
Postat av: Privatdetektiv Lumperton

God afton! Jag blev nyss uppringd av Märta Blomkvist som bad mig utreda vissa oegentligheter beträffande en samling lösskägg som visat sig vara kinesiska ölglas. Är det någon som känner till något om detta?

2008-02-12 @ 21:59:08
URL: http://www.lumperton.co.uk
Postat av: Märit Blomkvist

Milde himmel, herr Lumperton! Mitt namn är Märit och det hela gäller Lars von Kålrots förbannade lösmustascher, inte några ölglas! Grevinnan beställde en kinesisk servis av fint porslin från 1700-talet och fick lösmustascher i stället! Ni har för övrigt förverkat vårt förtroende sedan ni röjt ert uppdrag.

2008-02-12 @ 22:02:38
Postat av: Lars von Kålrot

Greve Silfverstolpe! Anmärkningsvärt att ni bussar en detektiv på mig!

2008-02-12 @ 22:06:54
Postat av: Kalle Kula

Känner någon en herr Zweigbergk af Bronzkuk? Vi hittade honom i rännstenen utanför Gyldene Röfhålet med en servett från Vadstena Hospital i munnen och avföring under kragen (han påstod att den troligen var från södra Etiopien vilket vi tyckte var märkvärdigt). När vi tog in honom i värmen mumlade han något om att han inte 'orkade utstå fler lögner', varpå han hoppade snodde åt sig ett antal småkakor och hoppade in i kakelugnen och försvann. Det hela var mycket obehagligt, speciellt eftersom vi inte har någon kakelugn.

2008-02-12 @ 22:30:42
Postat av: P. B.

Trooor du det!

2008-02-12 @ 22:33:10
Postat av: Joey

Gärna fler betygsskalor, bara det inte fungerar som ETSC -skalan, där bara en viss procent av klassen kan få de högsta betygen. Det kommer bara leda till betygsstress och knappast motivera eleverna att läsa för att lära.

2008-02-13 @ 12:51:37
Postat av: Muttifjuttan

Men guuu va bra med betyg asså! Men ja tycker dom ska ha ett typ klädbetyg oxå så man inte kan komma till skolan liksom å se hur ful ut som helst, shitt asså vissa tvättar ju inte ens håret typ 3 gånger om dan!

2008-02-13 @ 14:53:39
URL: http://www.mestblastabrudenisolsystemet.nu
Postat av: Per Ola Håkansson

Hej, Per Ola här! Halkade in på den här bloggen av misstag. I min skola i Sveg har vi infört frivilliga betyg där eleverna får betygsätta varandra - en typ av öråd. Det har visat sig fungera jättebra och vi har fått positiv respons från föräldrarna. Vissa blir ju lite ledsna ibland, när kompisarna skriver elaka saker, men då kan de ju kompensera genom att skriva elaka saker tillbaka. Ville bara säga att det finns många bra alternativ.

2008-02-13 @ 15:00:18
URL: http://www.sveg.se
Postat av: Moa

Angående resa till Korea: Om man bor på SWS Guesthouse i Seoul får man mat och sitt boende (till rabatterat pris?) mot att man paketerar bebisar ett par timmar om dagen!

2008-02-13 @ 20:49:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback