Riksdagen följer inte normen - De är inte med i Svenska kyrkan

Idag skriver SVD om att det är få som är medlemmar i Svenska kyrkan. Ex. är statsministern inte medlem, inte heller finansministern eller oppositionspartiets ordförande, Mona, skriver SVD.

Min fundering är varför det överhuvud taget kommer in en debatt om detta. Vad har svenska befolkningen med att Statsministern är med eller inte med i Svenska kyrkan?

Det är ju ett fritt val, tyvärr inte för kungen, han är tvingad att tillhöra Kristen protestantistiska kyrkan. Tråkigt för honom om han blir frälst som muslim eller buddhist, han kan ju dock abdikera, men vem vill det när man har många slott och mycket pengar som lön?

Jag undrar jag om det skulle göra något om en riksdagsledamot var med i någon speciell fetish-klubb som de besökte relativt ofta. Typ SLM (Scandinavian Leathermen) eller något annat ställe. Skulle de bli tvingade att avgå som riksdagsledamot då? Eller ministerposten?

Svenska folket brukar ju ställa höga moraliska krav på sina politiker. Jag tycker det är töntigt att en politiker ska vara så politiskt korrekt. Varför ska inte politiker få vara med i fetish-klubbar där de utövar sina fetishfantasier med andra likasinnade? Eller är homosexuella eller transvestiter? För skulle det komma ut att någon av dessa politiker tillbringar endel av sin fritid på ex. SLM tror jag det skulle bli ett ramaskri.

Vad tror ni om det?

Kommentarer
Postat av: Joey

Fetitischer är väl helt ok, men däremot blev det ett jäkla liv för flera år sen när det visade sig att flera toppolitiker köpte sexuella tjänster.Så länge det inte rör sig om olagligheter tycker jag svenska folket ska fullständigt skita i vad våra folkvalda gör på sin fritid eller huruvida de är medlemmar av Svenska kyrkan eller något annat samfund eller ej.

2007-05-29 @ 13:58:36
Postat av: Peter Andersson

Ja, och med all rätt, ingen ska köpa sexuella tjänster, det är olagligt. Men jag tror ändå att svenska folket inte skulle välja in en politiker som är öppen att hen är saddomachokist, tror du det?

Postat av: Joey

Nej, men varför skulle hen överhuvudtaget gå ut med det? Vad har det för betydelse för den politik hen ska driva? För mig är homofobi och folks intresse i det hela så främmande. Låt folk älska och älska med vem de vill så länge de inte skadar nån! Har de [homofoberna] inget annat för sig än att ge sig på HBT -personer?!

2007-05-29 @ 18:45:26
Postat av: Peter Andersson

Tydligen inte...

2007-05-30 @ 23:43:04
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Moa

Kyrkan och staten ska ju hållas åtskilda så det är väl bra att delar av regeringen och oppositionen inte är med i svenska kyrkan?

2007-05-31 @ 11:40:55
URL: http://carbuncle.blogg.se
Postat av: Peter Andersson

Så kan man också se det, men jag anser fortfarande inte att befolkningen har något att göra med vart man är medlem, såvida det inte rör sig om olagliga ställen, såsom rasistorganisationer eller sexköp eller pedofeli eller något annat bråttsligt.

2007-05-31 @ 11:58:36
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Ewa

om jag vill läsa om peters liv... vart ska jag läsa då? kram

2007-06-01 @ 20:08:25
Postat av: Morrigan

Jag fattar inte heller varför det är något att ta upp i tidningen. Att tillhöra kyrkan är ju (lyckligtvis) något som är lika frivilligt för politiker som för oss andra.
Allt bra med dig, förresten? Jag har ju försvunnit från Lunar, så jag har tappat lite folk... :-(

2007-06-02 @ 08:52:57
URL: http://www.bostream.nu/osmosis
Postat av: Johanna

Intressant inlägg! Jag fikar gärna nån dag i juni - nästa söndag kanske? Helgen efter ska jag på bröllop. Kram!

2007-06-02 @ 15:53:04
URL: http://upptakt.blogg.se
Postat av: Peter Andersson

Morrigan: Allt är tipptopp med mig, lite slutkörd, ska få min uppsats opponerad idag och även opponera själv på en uppsats. Ska bli spännande, ska se om jag kan lägga ut den här på bloggen sen.
Ewa: Ah, kanske ska jag skriva mer om mitt liv på bloggen? Jag vet inte, jag tror jag ska göra en egen typ av bilddagbok eller något som man uppdaterar varje vecka eller så.
Johanna: Hmmm... ja, vi får se när jag kan ta mig ner till STHLM, vore helt klart kul! Åker du utomlands någon gång i sommar?

2007-06-05 @ 09:25:40
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag har semester 7-29 juli och åker förhoppningsvis utomlands en eller fler veckor under den tiden, men jag har inte lyckats bestämma mej för vart eller när ännu ... Är lite sen i år. Annars funkar de flesta helgdagarna tror jag.

2007-06-06 @ 22:03:10
URL: http://upptakt.blogg.se
Postat av: Johanna

Förresten går det inte att komma åt Trots Allt-sidan längre eftersom UpUnet-S stängt mitt konto.

2007-06-06 @ 22:03:32
URL: http://upptakt.blogg.se
Postat av: Peter Andersson

Ah, ta en titt på www.unf.se/uppsala, där är den nya hemsidan. Vi kanske ska ta en fika precis i början av din semester? Då borde jag har hur mycket tid som
helst! =)

2007-06-08 @ 14:15:33
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback