Matsnusket i din livsmedelsbutik

Hej på er vänner!

Ni har väl inte missat rubrikerna om ICAs snusk i kötthanteringen? Janne Josefsson gjorde ett stort reportage i Uppdrag granskning om hur ICA fuskade med kött och hur äckligt det var. Det var bra att han gjorde det och belyste ett problem som förekommer över allt, i alla matkedjor.

Min fundering på är varför ICA utsattes som enda livsmedelsbutik som fuskade med kött. Det är ju faktiskt inte bara ICA som säljer kött, även Coop och Hemköp och andra butiker. Men min fundering är ju såklart att Josefsson själv är en aningen vänster i många frågor och gillar att hugga på en matkedja där vinsten är av intresse. Coop-butikerna förekommer det såklart fusk också. När jag var lite mi ndre och gjorde prao i butiken i Verkstan i Motala så sa de till mig att skära bort de mögliga kanterna på ostar och märka om dem med den lapp jag fick. Som prao-elev ville man inte säga ifrån för att då kunde man ju få dåligt omdöme och det vill man ju direkt inte ha från en arbetsgivare.

Men så förekom det på den coop-butiken där jag praoade på, alltså, en gammal konsumbutik. Idag finns den inte längre men det är värt att lyfta upp i den här debatten. ICA är inte ensama och jag tror ändå att snuysket inte är utbrett och att det finns en kultur i matkedjornas värld att man ska märka om osv. Däremot förekommer det, och jag tror det förekommer i alla typer av matvarubutiker som har kötthantering. Sen kan det förekomma mer eller mindre, eller förhoppningsvis inte alls i butikerna.

Jag är inte förvånad att Josefsson inte granskade någon Coop.

Peter

Kommentarer
Postat av: Joey

Nja, Josefsson ligger snarare mot det vänster -liberala. Jaja, sak samma. Jag vet att du tycker att Metro är en skräptidning (jag undrar om du ens har läst den nån gång), men idag hade en fd. kock skrivit en insändare om det här och hävdade att det inte är så farligt. Bäst före -datum är som jag sagt till dig innan, ett BÄST före, det betyder inte att köttet per automatik blir besmittat med salmonella eftersom köttet har gått en dag över tiden. Jag tror att anledningen till att folk blir sjuka idag beror på denna absurda bakterie-jakt. Lite skit rensar bara magen =) !

2007-12-11 @ 18:47:40
Postat av: Peter Andersson

Fast kött har inte "bäst-före-datum", de har ett "Sista-förbruknings-datum". Det är alltså två olika betydelser. "Sista-förbruknings-datum" = farligt att konsumera efter att det passerats. "Bäst-före-datum" = produkten har alla de egenskaper som en färsk produkt ska ha. Ex. möjlk går att använda efter att datumet gått ut, dock inte som dryck men att baka och laga mat på etc. Likaså helkonserver, där måste det finnas ett datum men det går oftast att använda efteråt, långt efteråt. Ex. Militärens leverpastej.

Men nu handlade det alltså inte om "bäst före" utan om "sista förbrukningsdag". Den där ex.kocken, han borde kanske läsa på de olika terminologiska begreppen, och att han överhuvud taget får ta plats i en tidning när det är en helt annan debatt som rullar på rubrikerna. Nej, helt klart är Metro en skräptidning. Jag håller fast vid det. (Jag har läst den, några gånger och varje gång tycker jag det är en skräptidning).

Postat av: Bajsmannen

Metro är en skräptidning för att den riktar sig till folk i tunnelbanan. Där finns det som bekant bara alkisar, idioter och andra trasiga människor. Riktiga människor åker inte tunnelbana utan limousin.

2007-12-11 @ 23:30:44
URL: http://filifjonkansavföring.no
Postat av: Joey

Men det är inte lika dyrt att åka tunnelbana som att åka till Karlskrona.

2007-12-11 @ 23:32:45
Postat av: Joey

Ok, vem f -n är det som snor mitt nick?! Det är andra gången det händer nu. Kan du inte stå för dina egna åsikter eller?

2007-12-12 @ 12:33:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback