Studenter allt fattigare

För att fortsätta skriva om artiklar aftonbladet skriver om. Studenter allt mer fattigare.

Jag tror det beror på vart man bor. Självklart är det dyrare med bostad om man bor i en storstadsregion, men att det är ont om pengar, det är det väl alltid. Men idag vill varje student (generaliserar) bo i minnst en ett rum o kök eller ett rum o kokvrå. Det är betydligt dyrare än att bo i ett korridorsrum.

Idag vill studenterna klä sig i det senaste modet, gärna det dyraste märket.

Som alltdi har studenter berusat sig och det med studiemedlet som basis för att ha råd att få en fylla.

Jag tror att fattigdommen kommer i att studenterna dricker mer än vad vi gjorde förut. Spriten på kåren har inte höjt sig speciellt mycket på 10 år. Så studenter super mer, har dyrare vanor än vad vi hade tidigare.

Det kan vara ett svar på frågan, det är dock verkligen inte empiriskt bevisat.


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1117979,00.html

Kommentarer
Postat av: Joey

I varje fall inte hela sanningen; jag är nykterist och köper inte det senaste modekläderna. Ändå har jag det svårt att gå ihop de sista vårmånaderna. Men det är nog helt klart en ekonomisk fördel att inte supa, något som jag faktiskt oxå har märkt sen jag blev nykterist.

2007-07-12 @ 15:05:00
Postat av: Peter

Fast du lever ju inte direkt smart-living. Med god planering och god ekonomihållning, dvs. du gör inte direkt det mest ekonomiska sakerna. Ex. bokar dyra biljetter när du reser istället för att boka de billigaste biljetterna.(Nu undantaget) Du lagar nästan aldrig mat själv, något du skulle spara in säkert 2000:- i månaden etc. Det finns många saker man kan spara in på. Så, visst går det att leva billigt som student.

Postat av: Joey

Var gäller resor åker jag betydligt billigare med buss än vad jag skulle göra med tåg. Vi snackar tur och retur -priser som ligger i normalprisklass för en enkelbiljett justnu.
Sen är det sant att jag aldrig/sällan lagar mat själv. Dels för att jag tycker det är tråkigt att laga själv samt för att jag har dålig fantasi när det kommer till matlagning och i övrigt är något av en novis vid spisen. F ö tror jag även du skulle kunna spara in en liknande summa då vi oftast käkar ihop =).

2007-07-13 @ 20:01:00
Postat av: Peter Andersson

Hehehe, billigt med buss, och långsamt färdmedel ;) Jag åker tåg, 98:- enkel biljett, Uppsala-Grebbestad, X 2000, bokades just nu, 4 veckor innan avfärd. Vi kollade biljetter från Oslo till Motala om 1½ vecka, då kostade den 236:- för den färden. Reko pris tycker jag. Om jag åker buss skulle det kosta betydligt mer och jag får ett obekvämt säte och åka ungefär dubbelt så länge. Tåg är dessutom mer miljövänligt än buss. Mat kan man absolut spara in på för min del, och det är väl något jag kommer att få spara in på när jag går ner i arbetstid. Men jag tror någon behöver få lite vana i kök, jag har den redan ;)

2007-07-15 @ 00:19:27
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Joey

Ok, jag ger mig på punkten att man kan komma ner i pris på vissa resor med tåg, dock knappast om man ska söderöver, då X200 Sthlm -Köbehavn är en av de mest trafikerade turerna med SJ. Då ska du vara ute i mkt god tid innan om du vill få en resa utan att känna dig rånad. När jag åker buss vet jag alltid vad det kommer att kosta, det känns tryggt. Det är få som åker den bussen som jag brukar åka med = jag kan bre ut mig ordentligt - något som jag verkligen saknar på tåg, särskilt om jag råkar få en plats med bord. Dessutom är restiden ungefär densamma. Bussen tar ju en lunchrast på 45 min, då man även kan gå ut och sträcka på sig, en möjlighet som är begränsad när du åker tåg. Huruvida det är mer mijövänligt med tåg eller ej vet jag inte.
Du missförstod nog min kommentar angående maten; du är en riktig fena i köket, det är jag som behöver bli bättre. Lagar gärna mat någon gång tillsammans med dig om jag får.

2007-07-15 @ 12:12:53
Postat av: Ronja

jag tror att alla studenter har en ganska knaper ekonomi. Jag har också pluggat... Men även om jag inte dricker alkohol så har jag andra intressen. Saker som kanske var tvugna att prioriteras bort när man pluggade. Min träning kostar runt 4000:-/månad, vilket ekonomin inte riktigt höll för när jag pluggade...

2007-07-15 @ 21:36:29
URL: http://www.metrobloggen.se/traning
Postat av: Peter

ronja: JAg vidhåller fortfarande att staten inte ska finansiera studenters fritidsintressen, de ska göra det möjligt för studenter att studera och de omkostnader det krävs. Övriga pengar ä bonus. Egentligen klarar en student sig på drygt 4000:-. Då är dock fritidsintressen inte medräknade.
1 månad:
Hyra: 2800:-
Litteratur: 800:-
Mat: 1000:-
= 4600:-
Pengarna över alltså 2800:- (7400 från början) är rent bonus och det är ju helt ok att ha cirka 3000:- för fritidsintressen.
Vad man skulle kunna kritisera med CSN är att man inte får tjäna mer än en viss summa per termin för att få ta CSN lån. Det är den största kritiken till dem från mig. Så har man fritidsintressen som kostar 4000:- tycker jag verkligen inte staten ska stå för det. Om jag vill spela Polo(hästpolo) skulle det kosta mig 10 000:- i månaden för klubbmedlemskap och häst osv. Det är ju något jag gör för mitt höga nöjes skull och inte något staten ska betala.
Joey: Jag tror fortfarande man kan åka billigt till Karlskrona, det går vanliga tåg också inte bara dyra X2000. Angående tåg så känner jag mig mer fri där jag kan gå runt än på en buss där man får sitta o svettas med andra och bli rastade som hundar. Så tåg är på alla sätt bättre, enligt mig.

2007-07-20 @ 15:18:35
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Monica/Morrigan

Jag har funderat lite grann kring det där. Jag har ju själv pluggat på universitet i fem år, och inte var man rik, men det var aldrig kris heller. Jag kunde unna mig det jag ville. Det som förvånar mig lite är dock att mina kompisar ofta avstod från saker för att de inte hade råd, de tvättade utan tvättmedel, de åt dåligt, men en öl eller fem på nationen på fredagkvällen kunde de alltid unna sig. Det är väl en fråga om prioriteringar, eller något...

2007-07-22 @ 22:42:27
URL: http://gealach.blogg.se
Postat av: Peter

Ja, precis så är min inställning. Man är definitivt inte rik, men det är ju inte meningen heller. God lammas på er!

2007-07-22 @ 23:27:00
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Joey

Joey: Jag tror fortfarande man kan åka billigt till Karlskrona, det går vanliga tåg också inte bara dyra X2000.
Jag säger, Lycka till att hitta de tågen. Kanske skulle du ändra inställning till buss om du åkte den jag åker med. Tvivlar på det, men man vet aldrig =).

2007-07-23 @ 15:16:13
Postat av: Emma

Okej. Kan ni inte bara enas om att vissa föredrar tåg och andra buss. Och jag kan intyga att det går att hitta billiga tågbiljetter om man bokar långt innan. En gång snubblade jag över en resa Uppsala-Ronneby för 60 kr, men då fick man boka 4 månader innan.
Jag tror också att det är de där ölen på nationerna som ställer till det för många. Och så är det dyrt att äta ute, och att bo i Stockholm. Konstigt att folk prioriterar öl framför tvättmedel och mat. Det kan jag inte förstå.
Men hur det än är så är det konstigt att studiemedlet inte höjts i takt med inflationen. Hur tänkte politikerna?

2007-07-23 @ 15:46:48
Postat av: Peter

=) Ja, så är det nog Emma, vissa är tåg- och vissa är buss- människor. Oj, 60 spänn?! Det var billigt! Och man kan absolut vara ute i så god tid, speciellt inför de gånger folk åker hem, ex. jul och påsk och sommarlov, inget utav dessa högtider kommer ju med överaskning =)

2007-07-23 @ 19:34:19
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Ronja

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,2923,00.html
Här finns en budget över olika kategorier, men om jag ska göra min egen så ser det ju lite annorlunda ut...
Hyra 62 kvm 4700:-
Mat 2000:-
Sport 4000:-
Hygien 200:-
Övrigt nödvändigt 2000:-
Övrig konsumtion,
nöjen, semester,
sparande och bil 2600:-
Fast nu pluggar jag ju inte längre då...
Staten kanske inte ska betala för att studenter ska supa sig fulla, men jag anser att det handlar om proritering. Men jag vet flera med mig som har sponsorer till träningen, då det inte är lätt att få ihop det ekonomiskt med högskolestudier.

2007-08-05 @ 23:57:45
URL: http://www.metrobloggen.se/traning
Postat av: Peter Andersson

Om din budget såg ut så när du pluggade på studiemedlets 7000:- så kan jag också påpeka vissa saker som staten inte ska betala åt en student.
Hyra 62 kvm 4700:- = För stort! En student klarar sig på 15 kvm och det kostar max 2700:-
Mat 2000:- = Kan komprimeras till 1000:-
Bil = Staten ska inte stå för att studenter vill ha bil.
Sport 4000:- = Staten ska inte stå för det, fortfarande, sponsorer funkar utmärkt om man har höga kostnader för sitt fritidsintresse.
En students absoluta kostnader kan komprimeras till 4500:- är jag helt övertygad om! Det var nämligen så mycket jag gjorde av med när jag bodde i korridor och pluggade. Resten sparade jag för semester och andra nöjen.

2007-08-09 @ 18:13:12
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback