Jokkmokksresan - 1-5 februari

Ja, så var det då dags att avhandla resan till Jokkmokk.

Torsdag den 1 feb.

Vi kom upp till Jokkmokk runt 17-tiden och rusade iväg till Ajtte museum för att hinna med en föreläsning om björnkulten med Juha Pentäkeinen. Dock var den redan fullsatt och vi kontaktade Anki som hade hjälpt oss att fixa boende. Så vi blev hämtade och inkvarterade i Jokkmokks UNF-lokal, mycket trevligt och bra!

Sen blev vi skjutsade tillbaka till byn och gick tillbaka till Ajtte för ett fördjupat seminarie om björnkulten, 2 timmar behandlades ämnet. Mycket spännande.

Sen var vi helt slut och vandrade hemmåt och gick förbi en mack för att inhandla lite frukost till morgondagen.

Fredag 2 feb.

Det blev en tidig morgon, 07.45,dålig frukost, mackor och korv och osaltad gröt. :)

Vi knatade iväg ner till Ajtte som verkligen kan sägas vara vår utgångspunkt. Välframme så köpte vi biljetter för seminariet om Nåjden med Louise Bäckman, en religionshistoriker och professor.

Och sen blev det en föreläsning om Jokkmokksmarknad 402 år?. Som kanske inte var jättespännande och intressant men det är klart, det var ändå kul med historiken bakom marknaden.

Därefter blev det lunch. Potatismos och renskav. I torsdags åt vi en Souvaskebab (renköttskebab).

Efter lunchen gick vi runt och strosade en kort tid på marknaden fram till 16 då vi skulle gå guidead tur på museet. Jag han med att köpa ett renskinn som var jättefint och jättemjukt! =)

Därefter släpade jag på skinnet och jag fick lägga av det på scenen i Ajtte museeum under rundturen, det var skönt!

Därefter blev det Gahkku och renskavswok med rotfrukter. Och sen gick vi och handlade mer frukost på ICA, därefter hem för att lämna saker för att senare gå ner till UNF's marknadsaktiviteter, för ungdomarna, en koncert och lite ståuppkomik och andra kul saker som trummor. Det var häftigt!

Sen en trött Peter och Johannes släpade sig hemmåt för en stundsvila, bara för att gå upp tidigt tidigt på lördag.

Lördag 3 feb.

Ärligt talat så tog vi oss en liten sovmorgon, vi gick upp vid 8.15 istället för 07.45. Men väl uppe så åt vi frukost och gröt med en gnutta salt i, precis lagom :)

Vi var faktiskt inte nere på Ajtte förrens vid 9.45, vi skulle gå och titta på konservatorhallen där man gör modeller och stoppar upp djur, det var häftigt!

Efter bakom kulisserna på Ajtte så gick vi och åt, en riktig lyxlunch, 165 spänn för lite renskav, potatismos, tunga och renfiléstek. Det var det värt! Hur gott som helst!

Och sen vandrade vi runt på museet och Johannes vandrade omkring på museet längre än jag. Jag hann faktiskt med att gå upp till UNF-lokalen som ligger cirka 20 minuter bort, och skriva ett kort och vila och dricka en kopp te och prata med Jocke. Sen gick jag ner igen och mötte Johannes på marknaden när han var klar med utställningen.

Då var det marknad och jag köpte sentråd, dock inte äkta utan en typ av kopia som tydligen var bättre än sentråd. Och därefter hittade vi en så kallad "Fyra vindarmössa", från Kaitakeinen i Norge, tror jag.

Vi knallade runt och sen kände vi att det var dags att vandra hemmåt, men innan dess köpte vi Gahkku, glödkaka, ett samiskt tunnbröd som är väldigt gott! 10 sådana för 200:-.

Gott gott, nu ligger de i min frys här hemma och väntar på att bli uppätna :)

Sen på kvällen blev det Bahaijfest som hölls i Junislokalen som ligger precis bredvid. Där blev det soppa med Renkött och sen ugnsbakad forell, gott gott! =) Och sen fruktsallad på slutet, kunde inte bli bättre!

Trötta gick vi över till vår sida för att sova, för på morgonen skulle vi åka ner till Luleå.

Söndag 4 feb.

10.55 gick bussen från Jokkmokk och var inne i Luleå 13.40(den skulle varit inne 13.25). Där blev vi mötta av Marie, hon är så söt och bra! =)

Och så körde vi till Max för jag och Johannes var hungriga så vi höll på att bli kanibaler!

Därefter åkte vi till ICA för att inhandla lite mat som vi ville bjuda på då vi skulle få sova i Tobias lägenhet, Maries pojkvän.

Det blev örtstekt lax med vitvinssås och kokt potatis. Som efterrätt blev det kladdkaka och glass.

Sen blev det kväll och vi gick o sov för att gå upp tidigt för att hinna med en flygbuss som gick 8.10. Planet gick 09.55 och sen stod vi på Arlanda 11.05 och sen var vi i Uppsala runt 12.20-tiden.

Det var skönt att komma hem. Jag gick hem och åt Jockes amerikanska pantkakor, goda för att vara det men jag gillar verkligen inte pannkakor i formen av amerika.

Det var min lilla resedagbok, hoppas ni blev sugna på Jokkmokk och dess v intermarknad






Kommentarer
Postat av: Joey

En bra sammanfattning över vår resa! Jag längtar upp till Sápmi igen. Gällivare nästa gång? =)

2007-02-06 @ 10:43:40
Postat av: Towe

Det låter som en jättemysig helg!

Idag åker jag till sthlm. Du ska inte dit nån gång nu i veckan el nästa vecka?

kram

2007-02-06 @ 12:50:43
Postat av: Marie

Måste bara tacka för den goda maten. Ni satte som sagt hög standard för kommande gäster =)

Vädret verkar inte ha i koll på när marknaden är i år, för idag kom kylan -30 på morgonen.

Ser fram emot när ni ska till Gällivare, det är bara att mellanlanda här då med. =P

Ha det gott!
KRAM

2007-02-06 @ 21:14:01
Postat av: Per

Snacka om ren-diet! Äter man inget annat där uppe? :P

Postat av: Joey

Hahaha, vi gjorde inte det ivf, om man bortser från frukosten då. Men allvarligt talat, kan man tröttna på den goda smaken av renkött? Vad säger du, Peter? =)

2007-02-07 @ 10:37:26
Postat av: Anonym

Låter skoj =) Men stackars renar som ni åt ;-)

2007-02-07 @ 19:02:06
Postat av: Peter Andersson

Ja, renarna är vilda djur som får leva sitt liv fritt, och jag är ju eko-köttis, och äter oftast bara eko-kött, lokalslaktat och vildt. =) Så jag äter kött med gott samvete :)

2007-02-07 @ 23:14:24
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback