Trött

Idag är det fredag och det känns verkligen! Det har varit en hård vecka, trots att jag inte har haft några föreläsningar! Jag har tentapluggat, jobbat och gått på två isländska föreläsningar... hmmm... hur lät det där? Jag menar, inte haft några religionsföreläsningar.

Dock missade jag Isländska i tisdags, men jag pluggade då istället till Religionstentan. Den handlar om östasiatiska religioner.

Från någon gång runt 2000-talet B.C.E (Before common era) <-- visst är det ett bra uttryck?!

Det är i Kina, FörArkaisk religion,  Konfucianism som egentligen heter Ru (uttalas Shú), Konfucianismen är ett västerländskt påfund, liksom man i väst kallar den indiska religionen för Hindusim som i själva verket kallas för (Dharma, Läran).

Sen lyfter vi frågan om Taoism som egentligen enligt pin-jin systemet (Det nya bokstavsskiffret av kinesiskt teckenalfabet) blev Daoism. Så för alla er som gått runt och trott att Taoism och Daoism är två olika religioner, ni har haft fel, det är en och samma religion. Taoism är det franska översättningssystemet och något äldre än pin-jin systemet.

Sen tar vi oss en titt på den kinesiska buddhismen Chang Buddhism. Den skiljer sig otroligt mycket från den Traditionella Theravada Buddhismen från Indien/Sri Lanka.
Detta för att Buddhismen i Kina influerades starkt av Ru och Dao, om den inte gjort det skulle den anses anarkistisk och hädelserik, då det är förbjudet med att tex. ge allmosor och tigga. (Något av en vardagssyssla för Theravadabuddhistiska munkar).

Över till Nippon!
Sen går vi över till Japan där vi går igenom Shinto samt även Buddhismen. Shinto är den religionen som det Kejserliga Japans kejsarfamilj följer, samt stora delar av Japans befolkning.

För att förstå syskonskapet med Buddhismen i Japan och Kina ser vi att Japansk buddhism, såkallad Zen-buddhism är egentligen Kinesisk Chang-buddhism. Chang blev Zen på japanska.

Har jag dribblat bort er? Jag har nämligen nästan gjort det med mig själv så jag ska ta och studera vidare och gå in på djupet nu inom religionernas värld och ta reda på de verkligt stora skillnaderna inom religionerna.

För att inte glömma Tibetansk Buddhism!

Men det blir ett annat inlägg!

Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback