En härlig helg!

Ah, så var det redan måndag!

Jag måste berätta lite vad som hände i helgen. I helgen har det varit helt fantastiskt. Jag hade bokat in en helg för bara mig och Jocke. Det var hur skönt som helst! På Fredagen när det nalkades eftermiddag/kväll så åkte vi iväg och tränade en liten stund på Svettis och därefter gick vi ner och tog oss ett härligt avslappnande bad med ångbastu.

Därefter så åkte vi hem och fixade mat och såg på Idol.

På lördagen gick vi upp skapligt, runt 9-tiden för att göra oss iordning och åka iväg till Sigtuna med Jockes föräldrar. Jag har aldrig varit i Sigtuna men det var jättefint där! Så där kan jag tänka mig att bosätta mig. Vi köpte munkar och blev bjudna på en lunch på Tant Brun. Det som var riktigt bra var att Jocke fick övningsköra hela vägen till Sigtuna och hem från Sigtuna, det är jättebra! Mer sådant åt Jocke! Man kan inte bli en bra förare om man inte får öva sig på att bli det.

Senare på eftermiddagen så fixade vi lite saker som att åka och hämta Jockes dator som varit lite ledsen ett tag, men nu snurrar den igen. Vi åkte till Coop Forum i Boländerna och köpte en Passevagga som man använder för att göra äpplemos i. (Äntligen! Vi har letat över hela stan och inte hittat en sådan, men på Coop, där hittade vi en!)

Sen hem och städa och fixa och dona. På kvällen tog vi med oss mat hem och myste hemma. Det blev var sin Royal-skaldjurstallrik från Hambergs, riktigt trevligt! =) Och bland det godaste jag ätit på länge!
I detta låg det en hummer, jätteräkor och vanliga räkor och scampi samt musslor. Och det var första gången jag åt musslor på det sättet. Annars har jag bara ätit musslor på burk och det är jätteäckligt tycker jag. Och sen jätteräkorna, de var goda, dock lite sega. Och sen hummer då, det har jag inte ätit förut men det var jättegott! Något mittemellan räkor och Kräftor skulle jag vilja förklara smaken som. Gott!

Efter den gigantiska måltiden tog vi en paus och ordnade lite te, Daarjeling Puta Bong, ett fint te som växer i Daarjeling på 3000 meters höjd i Indien. Och fixade ostkaka med hjortronsylt. Mycket passande tillsammans!

Sen blev det natt och sängdags.

Vaknade på söndagen och klev upp och åt frukost. Sen cyklade vi iväg till Ikea för att inhandla syltburkar för äpplemoset som skulle till att göras senare under dagen.

Åt lunch på Ikea, som bestod av 2 krovar och en läsk.

Runt 14-tiden började vi fixa äpplena. Eftersom ingen har gjort äpplemos tidigare så tog det lite organisationstid.

Men efter ett tag stod grytan med alla äpplena i för att koka upp och sen bli passerade. Vi klämde ut 5 liter mos. Och det är nu uppslaget i burkar och koncerverade så det bara är att ta fram i höstmörkrets kalla natt.

Vi har cirka 2½ låda kvar utav 3 så vi kan göra mycket mos! Det blir nog en vända igen nästa helg. Vi har 5 burkar till att fylla samt 4 små burkar.

Gott gott!

Peter

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Ska ni göra mos av allting? Med litet enkel matematik bör det bli 30 l mos. Groteskt mycket. Hur gör man av med så mycket?

Postat av: Peter

Nej, det blir nog inte mos av allt!*ler* Det blir nog annat också. Det är ju vinteräpplen så de håller nog ett tag till.

2006-10-16 @ 17:01:34
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback