Jag har inga fördomar

Är kanske det mest fördomsfulla att säga. Då har man nog betydlgit mer fördomar att jobba mot än vad man kan tänka sig, ex. att ransaka sig själv.

Själv har jag jättemånga fördomar. Fördomar som jag gärna skulle vilja bli av med men som jag har kvar eftersom jag inte har kunnat behandla dem ännu.

Exempelvis så anser jag att jag är Islamofob, (det har jag kommit fram till under den senaste kursen, Religion & Politik). Dock arbetar jag på att inte vara Islamofob. Varför jag vågar säga att jag är Islamofob är för att jag anser att om man tror på allt som medier ger oss om ex. Islam är en felaktig bild, då är man Islamofob, enligt mig. För om man skrapar lite på ytan så inser man att det medierna ger oss tittare och läsare är en förvrängd västerländsk bild, inte den riktiga verkliga bilden. Vi har sett det ske massor av gånger, ex. på Fatima som blir tillsagd att jubla inför kamerorna från Reuters och AP. Hon hade inte en aning om att de gjorde ett reportage om hur Palestinierna firade 11 september. Vi får otroligt vinklade nyheter till oss och jag har inte direkt trott på allt men jag har svalt mycket. Även samhällsdebattprogram är tyvärr vinklade, efter det västerländska perspektivet. Idag så kan jag säga att jag är mindre Islamofob. Det beror på att jag har lärt mig mer och insett hur vi i väst tolkar in massor.

Ex. den muslimska beslöjade kvinnan som är förtryckt och behöver våran hjälp att slänga av sig slöjan och bli fri från förtrycket. Det är fel. Vi ska inte gå in och "rädda" någon från att bära slöja, det handlar inte alls om förtryck, det är bara vi i väst som fastnat för det. Och vi ältar det till leda. Har vi någonsin frågat kvinnorna som bär slöja varför de gör det? De gör det inte för religionens skull, de bär den pga tradition och politiskt ställningstagande. I slöjan kan vi läsa klass och familj osv. Ungefär som en skotsk kilt, vi ser direkt (nåväl om vi är skottar) vilken klan och vart i klanen denne är.

Om vi  i väst vill "hjälpa" muslimska kvinnor från förtryck så är det inte att tvinga av muslimska kvinnor slöjan, det kommer bli motsatt effekt, från kvinnorna, tror jag. Nej, fokusera på de verkliga problemen istället för en tygbit. Fokusera på att ge information om olika rättigheter, ex. skola och vård. Där finns det mycket man kan göra inom den österländska muslimska världen, tror jag. Jag tror även att vi inte ska tro att vi kan aplisera en västerländsk feminism heller. Det måste skapas utav muslimer själva för att det ska få någon grogrund, och det finns muslimska feminister också, de är ganska stora faktiskt.

Så ett tips om man vill vara mindre Islamofob, lär dig att vi inte bör "rädda" någon, det blir paternalistiskt (Vi är bättre än dem) och det är aldrig bra för en god debatt. Och om vi räddar någon så räddar vi dem till något annat som de själva inte har valt... Och tänk på att alla inte passar in i samma form som den västerländska sekulariserade världen.

Jag har gått och blivit mindre Islamofob, jag är stolt! =)

Kommentarer
Postat av: Joey

Jag vill oxå läsa "Religion och Politik"! Låter som en jättespännande kurs! Tyvärr hittar jag ingen tid för det nu.

2006-11-07 @ 10:59:23
Postat av: Peter

Den är utmärkt! Igår granskade vi bin Ladens tal 7 oktober 2001 samt Bush's tal 7 oktober 2001. Mycket spännande!

Idag, eller på fredag egentligen är det Åke Greens tal som ska granskas samt Mohammedkarikatyrerna.

Postat av: Leanderlotta

I found this site very useful while surfing Google.Interesting page containing serveral helpful information and nice pictures. Greetings

2008-12-02 @ 08:28:00
URL: http://leanderlotta.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback