Valborgshelg - Beltaine

   Jaha, så har det varit Beltaine, eller det svenska namnet, valborgsmässoafton.

Det började med att jag och Jocke vaknade, gick iväg till ICA och köpte tunnbröd, potatissallad och rostbiff. Promenerade ner till ån för att beskåda årännet. kl. 09.00. Dock var det redan fullt med folk där så vi fick inte någon plats vid fallen men vi hittade plats lite längre upp mot startområdet.

Två personer från huset var med, Martin Kjellin och Ralf Stelander. Det var kul! =)

Därefter gick vi runt lite grand och tittade på folk och gick ner mot stadsparken och därefter hem igen. På hemvägen så gick det en tjej som pratade i telefonen och sa att hon var så jävla full, hon hade tydligen deckat på tåget och spytt tre gånger redan. (Klockan var då 10.30 på dagen). Detta gör mig riktigt rädd. Ska folk vara stupfulla redan kl.10.00 på dagen? Det är läskigt värre!

Mitt på dagen så tog jag och jocke oss en välförtjänt powernap för sen bar det av till beltainefirande med covenet. Beltaine är en keltisk högtid som firades på brittiska öarna, i norden och germanien. Wicca, religionen jag praktiserar firar således den, även om det inte på något sätt är en religion som är gammal, den är blott 61 år gammal. 1945 ca startades den av Gerald Gardner. Nog om det, Beltaine, troligtvis Bel av guden Belanos eller Bel, glädje. Och taine eld. Belanos eld eller Glädjens Eld, det är lite svårt att säga till vem namnet är till, kanske båda? Det firades iaf. med mycket festande! En mycket trevlig högtid =)

På kvällen kom jag runt 23-tiden och hamnade på HXPT-middagen på Arken. Det var mycket trevligt där. Satt och språkade lite med festkommittén som står för festens planering och blivning, och det såg ut som om de lyckats väl :)

Språkade med dem fram till kl. blev alldeles för mycket med tanke på att jag skriver hemtenta idag. Den ska vara inne kl.04.00 den 3 maj. Det blir spännande och se om jag ska skicka iväg den på kvällen den 2 maj eller om jag sitter uppe till 3 maj verkligen och skriver det sista. Nu har jag dock bara en fråga på 20p kvar samt en fråga på 6p. Och så ska jag avsluta en 20p. fråga just nu. Så det ska nog gå vägen, jag har hela dagen på mig imorgon samt natten till 04.00 den 3 maj. :) Det är alltså lika med gott om tid! =)

Jockeplutten hade varit på fest hos sin bror som våldgästat sitt föräldrarhem då päronen varit bortresta till sommarstugan under helgen.

Sen har jag en fråga, jag undrar hur mycket det kostar Uppsala att ha en valborgsfirande. Vad kostar det att städa upp allt glas? Vad kostar det att sätta in alla poliser? Vad kostar det att ha brandkåren i höjd beredskap?

Skulle det vara samma kostnader om alkoholen var bortplockad?

Människorna skulle bli Buddhister, då får man avlägga löten om att inte bruka rusmedel. Det är dessa rusmedel som kan bli fällan att hamna hos Mara. Att man förvillas och lever i en illusionerad värld. Så säg nej till spriten och ja till livet!

Se livet som det är! Världen kommer inte ändra på sig så det är lika bra att sluta fly från den med sprit och andra droger.

Glad beltaine!

Kommentarer
Postat av: Edvardstella

You have done a great job with everything on this site. I Love your site

Postat av: Tess

Hej. Har veckans blogg tävling på min blogg om du är intresserad :)

2010-02-01 @ 14:22:01
URL: http://killmee.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback